کد مطلب:48844
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
در آية شريفة خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَ َحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاًكَثِيرًاوَنِسَآءً.
الف ـ منظور از تأ تأنيث در واحده چيست؟ آيا نفس مؤنث است؟
ب ـ مقصود از زوج جفت است يا جنس نر؟ اگر منظور جنس نر است چرا به زوجتها اشاره نشده است؟
ج ـ چرا صفت كثيراً براي رجال آمده است؟
محتواي آيه
اين بخش از آيه اشاره دارد كه همه انسانها با واسطه يا بدون واسطه از حضرت آدم (نفس واحدة) و همسر ايشان حضرت حوا (زوجها) آفريده شدهاند.
الف ـ نفس از كلمههايي است كه لفظاً مؤنث است و به آن مؤنث مجازي ميگويند به همين جهت صفتهاي اين كلمه و ضميرهايي كه به آن بر ميگردد مؤنث ميباشد; بنابراين حرف تأ واحدة تاي تأنيث است.
ب ـ واژة زوج به معناي جفت و صنف است و جمع آن ازواج ميباشد. اين كلمه هم به جنس نر و هم ماده اطلاق ميشود. براي نمونه در آيه دهم سورة نسأ مراد از زوج زن و در آيه اول سورة مجادله مراد از زوج، مرد ميباشد.
واژه ديگر زوجة است كه تنها به زن اطلاق ميشود و جمع آن زوجات است. اين كلمه بر اساس نظر لغويان كلمه فصيحي نيست لذااين واژه و جمع آن در قرآن كريم نيامده است.
حاصل آن كه زوج هم به زن و هم به مرد اطلاق ميگردد. و مراد از زوجها در آيه، همسر حضرت آدم، حوا، است.(قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، واژة زوج.)
ج ـ در آيه هرچند نسأ به كثيرة توصيف نشده است; ولي بنابر نظر مفسران اين وصف بر نسأ نيز اطلاق ميشود و در واقع آيه شريفه چنين بوده است: رجالاً كثيراً و نسأ كثيرة كه كثير دوم به خاطر بلاغت، تفنن در عبارت و پيدا بودن معنا، ظاهراً حذف شده است.(الجديد في تفسير القرآن، محمد سبزواري نجفي، ج 2، ص 232، دارالتعارف للمطبوعات.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.